Waarom dit verhaal?

In een mix van animatie, website én documentaire vertelt Last Hijack Interactive het waargebeurde verhaal van Somalische zeepiraat Mohamed, die moet zien te overleven. Als kijker beleef je de wereld door zijn ogen – wat drijft hem om in een klein bootje de zee op te gaan? Met één muisklik verander je het perspectief van de piraat in dat van een Engelse kapitein en zie en hoor je hoe hij zo’n kaping ervaart. Naarmate je verder klikt, laten ook andere betrokkenen hun kant van het verhaal horen, zoals familieleden, een Britse veiligheidsexpert en een Somalische radiojournalist. Geleidelijk aan worden zo de contouren zichtbaar van het grotere, complexe probleem dat piraterij is.


> Lees meer

Last Hijack Interactive

Door Femke Wolting en Tommy Pallotta
J

arenlang teisterden Somalische piraten de Golf van Aden, het water ten noorden van de Hoorn van Afrika. Ze kaapten honderden schepen en kregen miljoenen euro’s aan losgeld. Hoe kon piraterij zo’n groot probleem worden? En hoe kan het dat we er nu nagenoeg niets meer over horen? Dat onderzoekt de interactieve documentaire Last Hijack.

Last Hijack Interactive bestaat uit drie delen: de opkomst van piraterij, de hoogtijdagen en de afname ervan. Daarbinnen staan twee personages centraal: een Somalische piraat en de Engelse kapitein van de sleepboot Svitzer Korsakov, die anderhalve maand in handen was van Somalische piraten. Beiden beschrijven een kaping, maar niet van hetzelfde schip.

Meer zien? Check hier de trailer van de documentaire Last Hijack.




Categorie:
DIGITAAL
Verschenen:
NRC Digitaal
Jaar:
2014
 Leestijd 30 min.

De maker licht toe

Met de wil om een documentaire in animatievorm te maken en de vraag ‘wat drijft piraten om op een bootje te stappen en een schip te overmeesteren?’, begon filmmaakster Femke Wolting ruim vier jaar geleden aan het project Last Hijack. ‘In eerste instantie wilden we graag één case vinden, waarover zowel een piraat als een kapitein zou willen vertellen.’ Toen dat lastig bleek – ‘de scheepsbedrijven waren terughoudend in hun medewerking’– besloten Femke en haar team het anders aan te pakken door twee losse verhalen te draaien: eerst dat van een piraat, vervolgens dat van een kapitein.


> Lees meer

Femke Wolting

Femke Wolting (1970) is medeoprichter van Submarine [invoegen link naar submarine: http://www.submarine.nl/#], een film- en transmedia-productiebedrijf dat producties maakt op het gebied van fictie, documentaire en animatie. Sinds 1999 heeft Wolting verschillende documentaires geregisseerd, waaronder It’s the end of tv as we know it, een twee uur durende web- en tv-documentaire over de toekomst van televisie. In 2006 maakte ze Viktor & Rolf: Because we’re worth it!, waarvoor ze de Nederlandse modeontwerpers een jaar lang volgde.


> Lees meer

Stuur je verhalen in

Ook de beste verhalen van 2016 worden natuurlijk weer verzameld in Meestervertellers, de beste verhalende journalistiek. Heb je zelf een prachtig verhalend project gedaan – of ga je dat nog maken in 2016? Stuur het in voor Meestervertellers. De jaarboekredactie zoekt zelf actief naar goede verhalende projecten in Nederland en Vlaanderen en bekijkt alle inzendingen. Gezamenlijk wordt daaruit een selectie gemaakt; een bloemlezing van de meest geslaagde, meest leerzame en meest inspirerende verhalende journalistieke projecten. Inzenden voor Meestervertellers kan naar: secretariaat@verhalendejournalistiek.nl.

Zoek op categorie:
Zoek op jaar:

Webdesign by Studio Odilo Girod / Girod.nl CMS & hosting by Gerben Schmidt / Blogbird.nl